JavaScript is een Object geOriënteerde Programmeertaal (OOP). Met een Object geOriënteerde Programmeertaal kun je objecten en eigen variabeletypen definiëren.
JavaScript zelf bevat reeds een aantal veel gebruikte ingebouwde objecten.
Een object is een speciale manier om met gegevens om te gaan. Ze bevatten eigenschappen (properties) en methoden (methods).
De eigenschappen van een object bevatten de waarden die in het object voorkomen.
var tekst="JavaScript is tof!"; alert(tekst.length);
In het voorbeeld gebruiken we lenght eigenschap van het String object tekst om de lengte van de tekst te tonen (18).
Methoden zijn acties die je op een object kunt uitvoeren.
var tekst="JavaScript is tof!"; alert(tekst.toUpperCase());
In het voorbeeld gebruiken we de toUpperCase() methode van het String object tekst om deze in hoofdletters weer te geven (JAVASCRIPT IS TOF!).
Veel gebruikte ingebouwde objecten zijn:
Array objecten worden gebruikt om meerdere waarden in één variabele te plaatsen.
Boolean objecten worden gebruikt om niet Boolean waarden naar Boolean waarden (true of false) om te zetten.
Date objecten worden gebruikt om met datums en tijdstippen te werken.
Math objecten worden gebruikt om wiskundige bewerkingen uit te voeren.
Number objecten bevatten hulpmiddelen voor het werken met basisgetallen.
String objecten worden gebruikt om met teksten te werken.
RegEx objecten worden gebruikt om een groep tekens te omschrijven, van belang bij zoek en vervang opdrachten in een tekst.
Global objecten zijn eigenschappen en methoden die je met elk ingebouwd JavaScript object kunt gebruiken.
Een volledig overzicht van alle JavaScript objecten kun je vinden op de webpagina http://www.w3schools.com/jsref/.